În cadrul Galei de Decernare a Premiilor Dracula Film Festival 2022, Vlad Păunescu a primit titlul „Contele Dracula”, premiul special pentru întreaga activitate, pe care festivalul îl acordă anul unei personalități din lumea cinematografiei. Înainte de a-l chema pe scenă pentru a-i înmâna trofeul, Ioan Big, directorul DFF, le-a mărturisit oamenilor care au umplut sâmbătă, 15 octombrie, sala Cinematografului Astra din Brașov că decizia de acordare a titlului „Contele Dracula” a fost luată în unanimitate, anul acesta. Acesta a mai adăugat și că ediția aniversară cu numărul zece a festivalului de film fantastic nu putea fi completă fără a acorda această distincție în premieră unui român.
Printre cei care au primit acest premiu în trecut, fiind celebrați pentru realizările lor memorabile în spaţiul filmului fantastic, se numără regizorii Lamberto Bava şi Ruggero Deodato, actriţa Debbie Rochon, maestrul efectelor speciale Sergio Stivaletti şi actorul Armand Assante.
Vlad Păunescu e unul dintre cei mai respectați regizori și producători de film din Europa, responsabil până acum de materializarea a peste 350 de filme artistice, dintre care numeroase producţii fiind din spectrul cinefanteziei, indiferent că ne gândim la SF, Horror, Thriller, Actioner sau Fantasy.
În calitate de director general Castel Film Studios şi de producător, Vlad Păunescu s-a ocupat de toate aspectele de planificare, pregătire şi derulare a producţiei pentru sute de filme de gen, coproducţii internaţionale, precum SF-ul „Oblivion”, premiat cu medalia de aur la WorldFest Houston în 1994; „Beowulf”, fantasy-ul cu Christopher Lambert şi Rhona Mitra; „Dark Prince: The True Story of Dracula” (2000) sau „Dying of the Light” (2014), thriller-ul cu Nicolas Cage şi Anton Yelchin.
Am stat de vorbă cu Vlad Păunescu după Gala de Decernare a Premiilor Dracula Film Festival. Omul de film a fost mai mult decât încântat atunci când i-am spus că facem un interviu pentru rockfm.ro., deoarece Rock FM este radioul pe care îl ascultă cel mai des.
Ați fondat unul dintre cele mai mari studiouri de film, care a produs sute de titluri importante pentru cinematografia românească și internațională. Ați lucrat cugenerații întregi de actori, printre care și tineri ca Eduard Trifa, pe care l-ați pus în lumina principală a reflectoarelor în „Scara", unul dintre cele mai recente filme pe care le-ați realizat. Cum lucrați cu noile generații, de viitori actori și regizori?
Cred că îmi schimbă vârsta să lucrez cu tineretul. Mă simt mai aproape de ei și îmi bucură sufletul că ei există și că se vor ridica și vor construi o nouă generație a actorilor de vârf. Din păcate, mulți dintre cei actuali au început să plece și atunci trebuie să vină o nouă generație care să-i înlocuiască. Îmi aduc aminte că la „Concurs”, filmul lui Dan Pița, debutul meu ca operator, Claudiu Bleonț era în primul lui rol. Era la o distanță relativ scurtă de primul film la care am lucrat, „Pruncul, petrolul și ardelenii”, unde debuta Dragoș Pâslaru. Dragoș Pâslar,u despre a cărui viață am făcut filmul „Scara”, care a avut premiera anul trecut. Povestea unui călugăr care pleacă din lumea actorilor. Cam așa se situează sufletul meu vizavi de noua generație.
Ce înseamnă titlul de „Conte Dracula” pe care vi-l acordă anul acesta Dracula Film Festival, la 10 ani de la existența festivalului și la 30 de când v-ați construit propriul Castel?
Sincer e o noutate și pentru mine. Nu mă așteptam. Titlul de conte nu l-am mai primit niciodată în viață.
Pâi dacă aveți castelul deja, trebuia și titlul.
Da. (râde) Am primit mai multe titluri în timp, dar la o astfel de onoare nu mă așteptam. Cu atât mai mult cu cât premiul îmi e oferit de un festival pe care l-am susținut din tot sufletul. Începutul meu în lumea producătorilor de film s-a făcut cu o serie de filme cu vampiri care au fost huiduite, la vremea respectivă, de cineaști români, care între timp au devenit mari, și care susțineau că filmele cu vampiri aparțin Occidentului și nu cinematografului actual, care trebuie să aibă o altă exprimare. Eu nu i-am ascultat, pentru că nu mă încânta ideea de a mă muta în banca lor. Aveam banca mea în care stăteam bine și speram să ajung acolo unde mi-am propus. Nu știu dacă am ajuns și nu știu cât mai durează până voi ajunge unde mi-am propus. Dar filmele cu vampiri au reprezentat debutul Castel Film în a se exprima ca un studio profesionist, de valoare, apreciat în lumea de peste Ocean și în Europa.
Ce sfat i-ați da lui Vlad Păunescu, cel de acum 30 ani care era la început de drum cu Castel Film?
Ca și acum, îmi doream și pe vremea aceea să fiu sănătos și să am o familie sănătoasă. Și acum îmi doresc același lucru. Ce mi-aș dori acum, totuși, e să mai apuc să fac, în anii următori, suficient de multe filme încât să depășesc o cifră cu două zerouri. Ar trebui să fie o cifră cu trei zerouri și atunci m-aș declarafericit.
Unde și cum vă doriți să crească mai departe acest proiect ?
Mi-aș dori cel mai mult ca statul să ajute puțin industria. Pentru că fără un ajutor din partea statului, o industrie cum e cea a filmului nu poate să crească la infinit. Mi-e teamă că va trebui să încetinim motoarele dacă guvernanții nu se vor abate puțin de la televizorul care le conferă o oarecare libertate și să sprijine filmul în modul pe care îl tot așteptăm de ani buni, însă care încă nu se întâmplă. Am tot făcut memorii și adrese, însă industria de film e lăsată în voia nimănui. Cu toate astea, noi ne descurcăm. Și ei se descurcă foarte bine.
Pentru publicul care nu a putut ajunge la Brașov, experiența festivalului este disponibilă și online, iar toate filmele din competițiile de scurtmetraje și lungmetraje sunt disponibile până duminică, 23 octombrie, pe platforma Eventbook, pentru un abonament în valoare de 30 de lei, sau cu bilete în valoare de 5 lei pentru proiecții individuale.
Dracula Film Festival e un proiect al Asociației Culturale Fanzin și cofinanțat de Primăria Municipiului Brașov și Centrul Național al Cinematografiei.