Coldplay live: o experiență de trăit măcar o dată în viață! #ConcertReview

În ultimele două nopți, Arena Națională din București, plină până la capacitatea maximă, a fost martora primelor două concerte Coldplay din România! Show-urile care au făcut parte din turneul „Music of the Spheres” s-au dovedit printre cele mai mari, bine gândite până la cele mai fine detalii și muncite concepte de live performance din câte s-au văzut până acum la noi

Fără îndoială, venirea Coldplay în România a fost cel mai așteptat și cel mai dezbătut eveniment concertistic al anului. Încă de la punerea în vânzare a biletelor, trupa a reușit să stabilească un nou record în statisticilor vânzărilor de bilete, devenind primul grup muzical care atinge pragul de SOLD OUT pentru două concerte pe Arena Națională. Și asta într-un timp extrem de scurt.

După o așteptare lungă, în ultimele două seri, cei peste 100 de mii de spectatori au ajuns față în față cu trupa care umple arenele din toată lumea și care este în momentul de față un fenomen internațional pentru show-urile pe care le oferă.

Spectacolul care face furori în toată lumea a pornit din start cu un număr semnificativ de premise care îl clasează în rândul concertelor remarcabile. De la metodele impuse de trupă pentru a crea un show cât mai sustenabil pentru mediu, la încercarea de a reduce cantitatea de plastic irosită de fani în timpul concertelor, implementarea stațiilor de apă gratuită pentru hidratarea oamenilor din arenă pe o vreme caniculară, la promovarea și susținerea unor cauze caritabile prin donația unui procent din încasările din bilete. Toate acestea indică din start că britanicii au plecat la drum cu scopul de a promova mai mult decât muzica pe care au lansat-o în cei peste 25 de ani de existență. Toate elementele de sceno-tehnică, efectele de lighting și al brățărilor LED, efectele pirotehnice și în special energia molipsitoare a celor din Coldplay te transportă pentru două ceasuri într-un univers paralel unde oamenii sunt uniți de muzică, unde parcă uiți de orice griji și gânduri din afara stadionului.

Conceptual, spectacolul este gândit pentru a oferi o experiență unică fiecărui spectator de pe arenă. După cum știm mulți dintre noi, unul dintre riscurile unui show de stadion e că poți să nimerești în locuri de unde nu se vede mai nimic, de unde simți aproape că nu ești parte din acea experiență live. În cazul show-ului „Music of the Spheres”, conceptul e gândit ca pe parcursul celor două ore trupa să traverseze de cât mai multe ori cele trei scene instalate pe lungimea stadionului. Astfel, de oriunde ai sta, reușești să îi vezi în anumite momente de relativ aproape.

În plus, brățările LED pe care le-a primit toată lumea au creat acel moment emoționat și frumos pe care toți îl știm când pe tot stadion se aprind brichete sau luminile telefoanelor și se creează acel efect de cer înstelat. Cu brățările pe care le-au avut absolut toți spectatorii, acel cer înstelat a sclipit în tandem cu ritmurile muzicii Coldplay, exact după cum au vrut ei.

Fără îndoială, un astfel de moment, și poate chiar cel mai așteptat de toată lumea, e cel de la „A Sky Full of Stars” unde toate efectele cele mai bune ale show-ului se întâlnesc într-un singur moment în care fanii sunt rugați să lase telefoanele de-o parte, să danseze și măcar pentru o piesă să fie 100% în acea poveste. Văzusem multe filmări superbe cu acest moment, însă trăit live pe stadion, totul capătă un cu totul alt nivel ca experiență. Pentru câteva minute chiar simți că ești printre stele și simți acea magie pe care au gândit-o cei de la Coldplay.

Când vorbim de cum sunt ei pe scenă și cum cântă, cei patru sunt genul de artiști care oferă un nivel admirabil de profesionalism muzical, transmit bucuria lor de a cânta și de a-i face pe oameni să se simtă bine. Acest lucru e molipsitor pentru cei din public și astfel se creează o conexiune inconfundabilă între trupă și spectatori.

Setlist-ul pe care trupa îl cântă în cele aproximativ două ore e împărțit în patru categorii („Planets”, „Moons”, „Stars” și „Home”) și traversează diferite etape și stiluri din discografia lor compusă din nouă albume de studio. Dincolo de hituri precum „Adventure of a Lifetime”, „Viva La Vida”, „Yellow”, „My Universe”, „Paradise”, „Something Just Like This” și „The Scientist”, la cerea specială a unei fane care a urcat alături de Chris pe scenă în prima seară de concert, acesta a cântat și „Lost”, o piesă pe care chiar muzicianul a recunoscut că nu prea obișnuiește să o includă în live-urile trupei.

După ce am avut șansa să-l văd live, pot spune că solistul Chris Martin e de departe un performer extrem de dedicat și empatic cu publicul său. Vocea lui  inconfundabilă sună foarte bine, iar pe tot parcursul show-ului, acesta nu îți dă nicio secundă impresia că nu oferă toată energia de care dispune pentru a interacționa cât mai mult cu oamenii, indiferent de unde s-ar afla ei în arenă.

Nu putem ignora momentul controversat al primei seri, gândit în mod cert ca un gest în conformitate cu valorile trupei de incluziune, toleranță și iubire, așa cum fac și în alte țări în care cântă. Indiferent în ce tabără s-ar afla cineva vis a vis de această controversă, ar fi păcat să nu putem aprecia cum se cuvine două ore de show de înaltă calitate, gândit și susținut pentru oameni, pentru mediu, care promovează un mesaj pentru o gândire sănătoasă. După ce respectivul moment a stârnit reacții nedorite din partea unui număr de oameni din public, Chris a revenit pe scena din București în această seară și a oferit spectatorilor un discurs despre iubire și acceptare în care a mărturisit că nimic din ceea ce face publicul nu va putea altera dragostea infinită și respectul pe care trupa le are pentru spectatorii cărora le datorează întreaga carieră. Mai mult, la cererea unuia dintre cei trei fani care au urcat pe scenă în a doua seară, Chris a dedicat piesa „Everglow” memoriei victimelor din incendiul de la Colectiv.

În cele două seri, trupa a demonstrat publicului de la București că show-urile Coldplay sunt cu adevărat gândite în detaliu, cu foarte multă creativitate, dedicare și respect pentru spectatorii care vin să-i vadă live. Acestea conțin efecte de lighting, pirotehnie, o atmosferă spectaculoasă creată de brățările LED, fanii sunt încurajați să pedaleze și să danseze pentru a produce energie care să susțină concertul, trupa traversează aproape toată arena pentru a fi cât mai aproape de oameni, setlist-ul reunește unele dintre cele mai iubite hituri ale trupei, Chris răspunde cât mai multor mesaje de pe pancardele fanilor, improvizează un întreg cântec pentru un număr de fani norocoși care ajung să apară pe ecranele mari ale scenei, iar timp de două ore, cei patru muzicieni oferă tot ce au ei mai bun pentru oamenii care au depus un efort pentru a ajunge să-i vadă. Toate acestea fiind, de fapt, doar o parte dintre motivele pentru care Coldplay e o trupă atât de iubită, pe care merită să o vezi live măcar o dată.

Fotografii: Mihai Vasilescu

Web radios