Cum a aniversat Vița de Vie albumul evergreen „Fenomental” #ConcertReview

Sâmbătă seară, 6 iulie, Vița de Vie și fanii trupei au luat cu asalt Arenele Romane pentru a sărbători, într-un mare fel, 25 de ani de la lansarea albumului fără dată de expirare care conține „Basul și cu toba mare”, unul dintre cele mai îndrăgite hituri ale trupei de rock

Într-o seară călduroasă de vară, o mulțime de oameni au înfruntat temperaturile ridicate pentru a veni la Arenele Romane la invitația celor de la Vița de Vie. Motivul?! Anul acesta se fac 25 de ani de la lansarea albumului acela cool sub forma unei cutii de medicamente, care conține 11 concentrate, printre care și „Iamma” sau „Basul și cu toba mare”, piese care nu lipsesc din niciun setlist Vița de Vie.

Discul venea în anul 1999, la numai trei ani de la debutul trupei confundată uneori la vremurile acelea cu alte grupuri muzicale precum Sarmalele Reci. „Fenomental” era al doilea album de studio, după „Rahova”, și a fost marea lovitură care a propulsat Vița de Vie în topurile muzicale românești și i-a inconfundabili. Inițial, el a fost publicat doar pe casetă, cu un singur videoclip pentru „Basul și cu toba mare”, pentru că trupa nu prezenta un mare interes din partea casei de discuri, fiind una la început de drum. Ulterior, el a fost reeditat pe CD, în anul 2000. De acolo, au urmat alte albume, multe hituri, nenumărate concerte și o tranziție de la electric, la acustic, la simfonic.

După ce i-am văzut în două producții la Sala Palatului demne de pus pe DVD, show-ul de sâmbătă seară a fost atât de bun și energic încât nu ai fi zis că a trecut măcar o zi peste „Fenomental”, nicidecum 25 de ani. Trupa a cântat live varianta integrală a albumului, un lucru minunat pe care îl mai vedem destul de rar în ziua de azi. Ideea ca un artist sau o trupă să cânte un întreg album live, în cadrul unui concert. O experiență cel puțin interesantă pentru orice meloman pasionat de audițiile integrale ale albumelor muzicale.

Întregul concert a sunat într-un mare fel, iar energia trupei a fost la cote maxime. Știam deja că Adrian Despot e un performer înnăscut, însă de data aceasta aș putea spune că s-a întrecut pe sine. Pe lângă bucuria clară de a fi pe scenă și de a cânta, am avut un sentiment constant care m-a urmărit pe tot parcursul serii, în timp ce îl priveam. În tot concertul, părea că e atât de conectat la oamenii din public încât oricât de aproape ar fi venit de ei, distanța dintre el și spectatori rămânea tot prea mare. Aproape de parcă și-ar fi dorit să coboare și să cânte din mijlocul mulțimii. O formă de iubire și apartenență a artistului la public pe care nu ai cum să o „joci”. Ea e în sângele tău și e o trăire pură, sau nu e deloc. La Despot e incontestabilă, la fel cum și din partea spectatorilor se simte o energie de-a dreptul remarcabilă. Fanii Vița de Vie nu se simt ca o masă de oameni strânsă pur și simplu pentru un concert oarecare. Cei care vin la concertele trupei îți dau mai degrabă sentimentul de comunitate unită prin muzică.

Însăși întâlnirea de la Arenele Romane pentru aniversarea a 25 de ani de la albumul „Fenomental”, s-a simțit cu mult mai mult decât o simplă „altă ocazie” de a bifa un concert, așa cum există uneori riscul când trupele mai găsesc diferite „motive de sărbătoare”. Pe lângă ocazia extrem de rară de a asculta albumul într-o variantă integrală live, trupa a pregătit variante reeditate ale albumului pe casetă și vinil, disponibil exclusiv în interiorul Arenelor Romane, plus o serie de tricouri speciale pentru seara aniversară. Toate au fost la mare căutare, iar stocurile erau aproape epuizate încă de la începutul concertului.

Ce m-a impresionat cel mai mult sâmbătă seară a fost varietatea de vârste din public. Am văzut toate generațiile, de la copilași ținuți pe umerii părinților, la adolescenți, tineri, adulți și chiar seniori. Toți dansau, zâmbeau și fredonau versurile celor 11 comprimate de pe „Fenomental”. Dovada supremă că albumul reprezintă un evergreen incontestabil al muzicii rock românești. Poate unul dintre cele mai dulci complimente pentru un muzician. Să rămâi actual și relevant nu doar pentru cei care au prins lansarea unui album și își aduc aminte cu nostalgie de el și de timpurile acelea, ci să fii la fel de relevant și pentru cei care nu erau nici măcar născuți când debuta discul cu pricina.

Pentru că audiția integrală a albumului a durat undeva la puțin peste un ceas, restul setlist-ului a fost completat de hituri celebre ale trupei precum: „Varză”, „Sunetul mai tare”, „Luna și noi”, Praf de stele” sau „Metaforă”. Toate au completat o seară minunată de vară pe care nu o vom uita prea curând.

Web radios