Delia Mitrache (Sunete)
Anii ’70 au reprezentat perioada de debut a formației, dar și începutul unor schimbări semnificative în lumea modei, iar trupa Queen era trendsetter. „Mă distrez alegându-mi hainele pentru scenă. Ceea ce vedeți nu este doar un concert, ci este în același timp un show de modă.”, a transmis Freddie Mercury audienței. Queen au folosit în mod teatral elementele fashion pentru a crea o narațiune. Articolele fluide din satin sau salopetele provocatoare cu paiete sunt doar câteva exemple. Stilul lor opulent crea de cele mai multe ori controverse, dar cu siguranță era de neuitat.
Costumele pe care Freddie Mercury, John Deacon, Brian May și Roger Taylor le purtau conturau identitatea trupei, fiind un vehicul prin care își devoalau personalitatea, un mijloc prin care se reinventau constant, fiecare element estetic adăugat ajungând emblematic, fiind universal recunoscut și copiat frecvent. Trupa Queen a rămas cunoscută până în ziua de astăzi ca fiind unul dintre subversivii principali ai modei, debordând de originalitate și șocând cu fiecare apariție publică, mereu cu un pas în fața tendințelor.
Perioada anilor ’70 este caracterizată de existența simultană a mai multor stiluri vestimentare influențate de subculturile hippie, punk și de adepții stilului chic și boem. Acesta a fost deceniul cel mai extravagant din istoria Queen, cu cele mai colorate și îndrăznețe ținute, membrii trupei nu se temeau să încerce tot soiul de combinații de texturi și modele, tăieturi geometrice, culori luminoase, reușind să atragă atenția fanilor. Stilul vestimentar din anii ’70 al membrilor Queen era dramatic, exagerat și teatral. Costume mulate dintr-o singură piesă cu decolteuri adânci care lăsau să se vadă părul de pe piept și curelele subțiri, articole din materiale elastice, pantaloni evazați, tocuri, platforme, salopete pestrițe, paiete strălucitoare, bluze cu mâneci clopot, jachete cu umeri supradimensionali, bijuterii imense cu pietre strălucitoare, unghiile date cu ojă, animal print, broderiile cu motive florale sau geometrice, culori vii, toate aceste elemente nonconformiste care aveau o puternică notă de feminitate erau reprezentative pentru ținutele de scenă. La acea vreme, Freddie avea părul lung și era bărbierit. De multe ori, acesta avea costumele ușor ajustate astfel încât să fie puțin diferite față de ținutele celorlalți, fie prin culoarea care intra în contrast cu restul scenografiei, fie prin exagerarea anumitor elemente de design.
Geniul din spatele imaginii Queen, cea care se ocupa de costumele fiecărui membru în parte în anii ’70 a fost Zandra Rhodes, dar până să ajungă la ea, Freddie Mercury a fost cel care și-a lăsat cel mai mult amprenta asupra identității vizuale a formației.
Eclectismul de stiluri vestimentare provine din pasiunea lui Freddie pentru modă. Estetica boho-chic, goth, punk și hippie a hainelor din piața Kensington, unde Freddie a lucrat înainte de a deveni celebru, i-a influențat gusturile vestimentare. Toți copiii considerați cool veneau să își cumpere haine din Kensington, inclusiv legendele rock în devenire David Bowie și Jimi Hendrix, pe care Freddie îl adora. Mercury și-a dorit să studieze arta, însă s-a înscris la departamentul de fashion, urmând ca mai apoi să devină absolvent al cursurilor de grafică și design. Jimi Hendrix era extrem de popular la acea vreme, iar Freddie a început să îi oglindească stilul ostentativ și exagerat, dorindu-și să iasă în evidență. Aceasta a fost și perioada în care și-a cunoscut colegii de trupă, pe Brian May și Roger Taylor. S-a îndrăgostit de un magazin pe nume Biba, unde a cunoscut-o pe iubirea vieții sale, Mary Austin. Ținutele pe care membrii Queen le purtau pe scenă, înainte de a o întâlni pe Zandra Rhodes, proveneau din tot felul de buticuri, piețe și magazine locale. Una dintre cele mai importante surse de inspirație la care Freddie apela în mod constant a fost poetul și dramaturgul William Shakespeare. Shakespeare a trăit în epoca elisabetană, perioadă în care colanții erau o piesă comună de vestimentație, hainele bărbaților erau elegante și feminine. Totodată, era pasionat de balet, un alt aspect care a influențat stilul Queen. Țesăturile elastice erau potrivite pentru show-urile live, unde ideal era ca hainele să fie cât mai comode și flexibile. Body-urile din spandex de toate culorile, în carouri, în dungi sau simple, cu decolteul care se întindea până în zona bazinului, atât de mulate încât cu greu mai lăsau loc imaginației, au fost inspirate de costumele dansatorilor de balet. Unele piese dintr-o bucată cu pantalonii evazați seamănă cu costumele arlechinilor. Salopetele au fost inspirate de faimosul dansator de balet Vaslav Nijinsky. În timpul turneului A Day at the Races, din 1977, membrii Queen au purtat pe scenă o varietate de costume, de la o ținută albă de kung fu, până la pantaloni scurți de mătase, care au fost combinați cu un kimono asortat. Una dintre ținutele pe care Freddie le-a purtat, o salopetă cu decolteu adânc, era o replică a unui costum care fusese purtat de celebrul balerin Vaslav Nijinsky. Mercury a purtat această salopetă și într-un videoclip promoțional filmat de trupă pentru We Are the Champions. De asemenea, multe piese vestimentare simbolizau diversele spații culturale de care membrii trupei erau interesați. Într-o serie extinsă de fotografii, realizată în urma unei călătorii în Japonia, îi putem vedea pe cei patru într-un set de costume japoneze, adaptat pentru a se putea înscrie în tiparele care defineau stilul trupei. Freddie a continuat să poarte kimonouri în concerte de-a lungul anilor ’70. Stilul glamour a fost cel mai bine reprezentat de show-urile din seria A Night At The Opera, unde Mercury a îmbrăcat o piesă din satin pentru Bohemian Rhapsody. Creația lui Rhodes, cămașa albă cu pelerină din mătase grea, avea să devină una dintre cele mai memorabile declarații de modă din istorie venită din partea unei trupe muzicale.
În 1974, designerul Zandra Rhodes a primit un apel telefonic de la Freddie Mercury, care voia să discute despre o colaborare cu aceasta, deși, în acea perioadă, creatoarea de modă producea exclusiv haine pentru femei. Rhodes nu auzise de Queen la acel moment, așa că pentru a o ajuta să înțeleagă despre ce este vorba, Freddie Mercury i-a spus că sunt „cea mai absurdă (sau ridicolă) trupă de până acum”. Rhodes a fost intrigată și i-a invitat pe Mercury și Brian May să viziteze micul ei studio.
„May si Mercury au venit într-o seară în studioul meu și i-am îndemnat să probeze pur și simplu hainele pe care le aveam. Au vrut să alerge prin cameră și să sară, să vadă cum se simt, cum se vor simți pe scenă. Mercury s-a dus direct la o cămașă cu pelerină din mătase grea de fildeș, care avea un corset brodat și mâneci pliate uriașe tip fluture. A fost top-ul unei rochii de mireasă pe care am avut-o”, a declarat designerul într-un interviu oferit presei americane. Rhodes a făcut apoi câteva schițe pornind de la ideea rochiei de mireasă și așa au luat naștere costumele pe care membrii Queen le-au purtat pentru prima dată în timpul unui show sold-out, susținut la Earl's Court Olympia.