de Ioan BIG
Pe parcursul a doar câţiva ani, Kate Davis, una dintre tinerele cantautoare din Indie-Rock-ul american cu o identitate cu totul aparte, a surprins cu evoluţia ei artistică, amintind de cea a „veteranei” St. Vincent, parcă modelată ca o sinteză a istoriei multiseculare a muzicii, contrară trendului DIY, asumat de către multe alte vârfuri ale generaţiei sale. Cu studii solide de factură clasică, axate pe vioară şi contrabas, Kate Davis (n. 1991) a ales în prima fază calea Jazz-ului, devenind unul dintre copiii-minune din Portland Youth Philharmonic, cea mai veche orchestră de tineret din SUA, pentru ca, treptat, să migreze spre Pop - a performat la contrabas inclusiv pe canalul video al Postmodern Jukebox -, iar apoi să se repoziţioneze ca artistă de Indie Rock prin albumul „Trophy” din 2019 şi, ulterior, discul înregistrat în scopuri caritabile, „Strange Boy”, un cover integral al LP-ului „Retired Boxer”, aparţinând uneia dintre personalităţile Outsider Art, Daniel Johnston.
Lansat în această primăvară, al 5-lea album semnat de Kate Davis, „Fish Bowl”, se relevă ca una dintre marile reuşite muzicale ale anului, un produs de Art-Rock foarte personal, care, sub masca tentativei de autodescoperire a eroinei FiBo, alter ego-ul artistei din versurile pieselor, sintetizează într-o formă experimentală, dar foarte accesibilă melodic, gândurile şi simţămintele cantautoarei asociate deciziei de a se distanţa de experienţele trecute şi a privi viaţa dintr-o perspectivă diferită, mai ales că, după propriile spuse, nu şi-a dorit niciodată să devină o a doua Norah Jones. Iar „Fish Bowl” este, în mod evident, în totală opoziţie cu primele ei discuri jazzy-pop, înregistrate la ieşirea din adolescenţă, cu mai bine de un deceniu în urmă. Mai mult, albumul ne arată că, prin prisma compoziţiilor, Kate refuză să mai fie etichetată, făcând un pas în lateral inclusiv faţă de accentele de Indie-Rock de pe „Trophy”, pe care le duce aici, prin orchestraţie, înspre Art-Rock.
În „acvariul” ei, Kate combină inspirat - folosindu-se însă şi de ştiinţa dobândită în studiul structurilor şi teoriilor muzicale - diversele stiluri într-un cocktail sonor savuros şi inclasificabil, ce poate trimite cu gândul pe parcursul audiţiei, de la Sharon Van Etten sau Laura Veirs, la Kylie Minogue şi Tori Amos. Cu „Fish Bowl”, un must-listen în 2023, Kate Davis îşi confirmă statutul de Indie Star şi ne face nerăbdători să vedem/ascultăm ce va urma.
Photo: Maciek Jasik